środa, 1 czerwca 2016

226. Piosenki na dzień dziecka

Grupa zaprzyjaźnionych blogerek postanowiła z okazji Dnia Dziecka opisać ulubione piosenki w krajach o których piszemy. W Norwegii mówi się, że święto najmłodszych jest tego samego dnia co 17 maja. Wtedy to dzieci zjadają niesamowite ilości hotdogów, lodów i waty cukrowej. Zastępują one normalne posiłki tego dnia. Zapraszam na post o 5 znanych (chyba na całym świecie) piosenkach, mających swój odpowiednik w języku norweskim. 

1. La den gå!

Hit nad hity. W ciągu ostatnich dwóch lat nie było chyba piosenki częściej śpiewanej przez norweskie dzieci. Wszystko, od pościeli, przez ręczniki, plecaki, śniadaniówki, talerze, kubki czy chleb do hotdogów z motywem z filmu "Frost" ma wzięcie. Piosenka śpiewana przez Lisę Stokke, norweską piosenkarkę z Tromsø. 


2. Hakuna Matata

Król Lew to jedna z niezapomnianych bajek. Również tu, w Norwegii piosenka "Hakuna Matata" jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych hitów, mimo tego że pochodzi z lat 90-tych. Autorami i wykonawcami utworu są Åsleik Engmark, Eirik Espolin Johnson, Håvard Bakke i Yngvar Numme. Zapraszam do posłuchania:


3. Gamle Per hadde en gård

Stary Piotr miał farmę to norweska wersja "Old Mc Donald had a farm".' Na youtube istnieje cały kanał z norweskimi odpowiednikami znanych piosenek. Znajdziemy tam między innymi "Er du veldig glad og vet det" czy "Hode, skulder, kne og tå". Warto zaznaczyć, że wersja "Gamle Per hadde en gård" jest tylko jedną z interpretacji. W internecie znajdziemy również np.  ten sam utwór ale z innym tytułem i trochę zmienonym tekstem "Per Olsen hadde en bondegård".



4. Alle farger i en vind.

To mój faworyt od kiedy byłam mała. Oczywiście, znałam tylko polską i angielską wersję, ale norweska bardzo przypadła mi do gustu kiedy szukałam jej do dzisiejszego wpisu. Łza się w oku kręci, bo przynosi miłe wspomnienia. Kiedy razem z sąsiadką oglądałyśmy Pocahontas na video czasem codziennie. Chyba rozumiem ten obecny szał na "Frost" - ja sama musiałam być przebrana za "Pocahontas" na karnawale w pierwszej klasie podstawówki, podczas gdy w domu miałam kolorowanki i puzzle z tym motywem. Miłe wspomnienia! Norweska wersja jest śpiewana przez tę samą, niezastąpioną Lisę Stokke. 


5. Mummitrollet 

Kto nie kocha tych dziwacznych fińsko-szwedzkich stworzeń? Kto nie bał się Buki i nie płakał za Włóczykijem za każdym razem, kiedy odchodził? Na pewno, chociaż raz w życiu obiła Ci się o uszy nazwa "Muminki". Norweska piosenka tytułowa jest moim zdaniem bardzo odmienna od tej polskiej, chociaż może to po prostu moje przyzwyczajenie?


Chcesz poznać odpowiedniki niektórych z wyżej wymienionych w innych językach? Odwiedź zatem inne blogerki, które piszą dziś na ten sam temat! Listę blogów znajdziesz poniżej:

Ha en strålende dag alle sammen!
Pati

5 komentarzy:

  1. Pocahontas też zawsze budzi we mnie takie nostalgiczne wspomnienia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale fajny pomysł na dzisiejszy wpis ;) z przyjemnością odsłuchałam piosenek, kiedyś już szukałam disney'owskich piosenek w norweskich wersjach językowych, a że Pocahontas uwielbiałam, piosenka "Alle farger i en vind" skradła moje serce, podobnie jak inna, też z Pocahontas - "Hva skal jeg gjøre nå? - cudowna! :)

    https://www.youtube.com/watch?v=v9DDvQKNu3c

    OdpowiedzUsuń
  3. Colours of the wind <3! Jaaa, nie słyszałam tej piosenki sto lat! Była moją ulubioną i słuchałam jej bez końca z kasety ;) Fajna była jeszcze ta śpiewana przez babcię Wierzbę, nie pamiętam już tytułu. Wczoraj Internet mi podpowiedział, że Edzia Górniak śpiewała ją niedawno na jakimś koncercie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie brzmi ta piosenka z Frozen z wersji norweskiej :) Chyba po dzisiejszej akcji będę musiała w końcu obejrzeć ten film!

    OdpowiedzUsuń
  5. Hakuna Matata jest po prostu rewelacyjne ;) Frozen również zrobiło na mnie wrażenie. Pomysł na wpis super, czekam na więcej ;)

    OdpowiedzUsuń

Cześć ! Dziękuję za komentarz i zapraszam do dyskusji. Pamiętaj, że komentarze złośliwe lub wulgarne będą usuwane. Mój blog nie jest też słupem ogłoszeniowym, będę wdzięczna jeśli to uszanujesz. Pozdrawiam, Pati :)